Statuten

De statuten van de personeelsvereniging zijn bij notariële akte opgemaakt.

Artikel 1 Naam en zetel
De vereniging draagt de naam “Personeelsvereniging St. Laurentius Ziekenhuis”. Zij heeft haar zetel te Roermond.

Artikel 2 Doel
De vereniging stelt zich ten doel:

  1. a. het bevorderen van de onderlinge goede verstandhouding tussen alle personen die in dienst zijn bij: St. Laurentius Ziekenhuis te Roermond alsmede van wie het dienstverband is beëindigd door pensionering ofwel arbeidsongeschiktheid worden;
    b. het bieden van ontspanning en amusement aan genoemde personen, alsmede hun huisgenoten, dit alles in de meest ruime zin genomen.
  2. De vereniging tracht dit doel onder meer te bereiken door:
    a. het organiseren van diverse activiteiten, zoals ontspanningsavonden en sportontmoetingen;
    b. het organiseren van reizen, excursies, voordrachten en lezingen;
    c. alle andere wettige middelen, welke voor het doel bevorderlijk kunnen zijn, terwijl de exploitatie van gemeld ziekenhuis nimmer door het een of ander nadelig mag worden beïnvloed.

Artikel 3 Leden, begunstigers en ereleden

  1. Leden van de vereniging zijn zij die in dienst zijn van gemeld ziekenhuis alsmede zij van wie het dienstverband is beëindigd door pensionering of arbeidsongeschikt worden, met uitzondering van arbeidsongeschikte werknemers, die elders een gedeeltelijk dienstverband hebben aangegaan en als zodanig na schriftelijke aanmelding door het bestuur zijn toegelaten.
  2. Ereleden zijn zij die op grond van hun buitengewone verdiensten voor de vereniging als zodanig door de voorzitter zijn geïnstalleerd, op voordracht van het bestuur of tenminste tien stemgerechtigde leden, en na bekrachtiging door een met een meerderheid van tenminste drie/vierde van het aantal geldig uitgebrachte stemmen genomen besluit van de algemene vergadering, waarin tenminste de helft van het aantal leden aanwezig of vertegenwoordigd is.
  3. Begunstigers van de vereniging zijn zij die zich bereid verklaard hebben de vereniging financieel te steunen met een door de algemene vergadering vast te stellen jaarlijkse minimum bijdrage.
  4. Begunstigers en ereleden hebben geen andere rechten en verplichtingen dan die welke hen bij of krachtens de statuten zijn toegekend en opgelegd.

Artikel 4 Beëindiging lidmaatschap

  1. Het lidmaatschap eindigt door:
    a. Beëindiging van het dienstverband bij het ziekenhuis, tenzij pensionering ofwel arbeidsongeschikt worden;
    b. Opzegging door het lid;
    c. Opzegging namens de vereniging;
    d. Ontzetting.
  2. Opzegging van het lidmaatschap door het lid kan slechts schriftelijk geschieden met inachtneming van een opzegtermijn van een maand.
  3. Opzegging namens  de vereniging geschiedt door het bestuur wanneer het lid, na daartoe schriftelijk zijn aangemaand, niet voldoet aan zijn geldelijke verplichtingen tegenover de vereniging, voorts wanneer het lid heeft opgehouden te voldoen aan de vereisten door de statuten voor het lidmaatschap gesteld, alsook wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.
  4. Ontzetting uit het lidmaatschap kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging handelt of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt. De ontzetting geschiedt door een besluit van het bestuur, genomen in een vergadering waarin tenminste twee/derde van het aantal bestuursleden aanwezig is, met een meerderheid van twee/derde der geldig uitgebrachte stemmen.
  5. Bij opzegging namens de vereniging en bij ontzetting uit het lidmaatschap zal betrokkene ten spoedigste – in ieder geval binnen een week nadat de ontzetting is uitgesproken - schriftelijk  van het besluit in kennis worden gesteld, onder gelijktijdige opgave van de motivatie tot het genomen besluit.
    Binnen een maand na ontvangst van de kennisgeving van het besluit tot ontzetting staat voor het betrokken lid beroep open op de algemene vergadering.
    Maakt het lid gebruik van zijn recht op beroep dan is het bestuur verplicht een algemene vergadering uit te schrijven, te houden binnen een maand na ontvangst van het beroepschrift.Wordt hieraan binnen de gestelde termijn niet voldaan dan vervalt automatisch de ontzetting.
    Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst. Gedurende de schorsingstermijn kan het betrokken lid geen van zijn lidmaatschaprechten uitoefenen.

Artikel 5 Jaarlijkse bijdragen en andere verplichtingen van leden

  1. De leden zijn gehouden tot het betalen van een jaarlijkse bijdrage, jaarlijks door de algemene vergadering vast te stellen,met uitzondering van de gepensioneerden en arbeidsongeschikten zoals in artikel 3 lid 1 omschreven.
  2. Het bestuur is bevoegd in bijzondere gevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing van de verplichting tot het betalen van een bijdrage te verlenen.

Artikel 6 Bestuur

  1. Het bestuur van de vereniging bestaat tenminste uit vijf personen die tenminste de achttienjarige leeftijd hebben bereikt en zoveel mogelijk uit alle geledingen van het ziekenhuis afkomstig zijn.
  2. a. Het bestuur van de vereniging wordt door de algemene vergadering uit de leden benoemd.
    b. De algemene vergadering kan besluiten dat één lid van het bestuur buiten de leden wordt benoemd.
  3. De benoeming van bestuursleden geschiedt uit een of meer bindende voordrachten, behoudens het bepaalde in lid 4. Tot het opmaken van zulk een voordracht zijn bevoegd zowel het bestuur als drie leden.
    De voordracht van het bestuur wordt bij de oproeping voor vergadering meegedeeld. Een voordracht getekend door drie of meer leden moet vóór de aanvang van de vergadering schriftelijk bij het bestuur worden ingediend.
  4. Aan elke voordracht kan het bindend karakter worden ontnomen door een met tenminste twee/derde van de uitgebrachte stemmen genomen besluit van de algemene vergadering, genomen in een vergadering waarin tenminste een/tweede van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.
  5. Is geen voordracht opgemaakt, of besluit de algemene vergadering overeenkomstig het voorgaande lid de opgemaakte voordracht het bindend karakter te ontnemen, dan is de algemene vergadering vrij in de keus.
  6. Indien er meer dan één bindende voordracht is, geschiedt de benoeming uit die voordrachten.

Artikel 7

  1. a. De voorzitter wordt in functie gekozen door de algemene vergadering.
    Het bestuur kiest uit zijn midden de secretaris en de penningmeester, alsmede een plaatsvervangend voorzitter en een plaatsvervangend secretaris.
    b. Voorzitter, secretaris en penningmeester vormen tezamen het dagelijks bestuur, hetwelk is belast met de voorbereiding van de bestuursbesluiten.
  2. Bestuursleden hebben zitting voor een tijdvak van drie jaar en treden af volgens een nader bij huishoudelijk reglement vast te stellen rooster. Aftredende leden zijn terstond herkiesbaar.
  3. Het bestuurslidmaatschap eindigt door:
    a. Beëindiging van het verenigingslidmaatschap, zulks met inachtneming van artikel 6 lid 2;
    b. Opzegging door het bestuurslid;
    c. Periodiek aftreden, zonder opnieuw als bestuurslid benoemd te worden;
    d. Verklaring in staat van faillissement of het verlenen van surseance van betaling; 
    e. Onder curatelenstelling;
    f. Ontslag door algemene vergadering;
    g. Schorsing door de algemene vergadering. Een schorsing die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een besluit tot ontslag, eindigt door verloop van de termijn.
  4. Een bestuurslid, dat in een vacature wordt benoemd, treedt niet vanzelf in de functie zoals bedoeld in artikel 7 lid 1, welke het bestuurslid bekleedde, in wiens plaats hij treedt.

Artikel 8 Vertegenwoordiging

  1. a. Het bestuur is belast met besturen van de vereniging en de uitvoering van de besluiten van de algemene vergadering.
    b. De vereniging wordt in en buiten rechten vertegenwoordigd door de voorzitter tezamen met de secretaris casu quo de plaatsvervangend secretaris.
  2. Voor het beschikken over bank- en girosaldi tot een in het huishoudelijk reglement vast te stellen maximaal bedrag is de handtekening van de penningmeester voldoende.
  3. Het bestuur is, mits met goedkeuring van de algemene vergadering, bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten tot het kopen, vervreemden, of bezwaren van registergoederen, tot het sluiten van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een derde verbindt.
    Op het ontbreken van deze goedkeuring kan door en tegen derden beroep worden gedaan.
  4. Het bestuur behoeft eveneens goedkeuring van de algemene vergadering voor besluiten tot:
    a. Het huren, verhuren en op andere wijze in gebruik of genot verkrijgen en geven van onroerende goederen;
    b. Het aangaan van overeenkomsten, waarbij aan de vereniging een bankkrediet wordt verleend;
    c. Het aangaan van dadingen;
    d. Het optreden in rechte.
    Op het ontbreken van deze goedkeuring kan door en tegen derden geen beroep worden gedaan.
  5. a. Het bestuur kan zich in uitoefening van zijn taak doen bijstaan door een of meer commissies en/of adviseurs.
    b. Zij worden benoemd, geschorst en ontslagen door het bestuur, hetwelk tevens hun taak, werkwijze en beloning vaststelt en regelt of en in hoeverre zij de vereniging kunnen verbinden, volgens zonodig bij afzonderlijk door het bestuur vast te stellen reglement of door deze vast te stellen regels.
  6. De stemmingen in het bestuur geschieden op dezelfde wijze als in artikel 9 lid 4 tot en met 7 bepaald, voor zover daar in deze statuten niet van wordt afgeweken.

Artikel 9 Algemene vergadering

  1. Aan de algemene vergadering komen in de vereniging alle bevoegdheden toe die niet door de wet of de statuten van andere organen zijn opgedragen.
  2. Alle leden van de vereniging hebben toegang tot de algemene vergadering.Ieder lid van de vereniging dat niet geschorst is heeft één stem.Een lid is bevoegd zijn stem door een schriftelijk daartoe gemachtigd ander lid te doen uitbrengen. Niemand kan als gemachtigde van meer dan een lid optreden.
  3. a. Ten aanzien van onderwerpen, op de agenda vermeld, kunnen slechts geldige besluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen.
    b. Ten aanzien van onderwerpen, niet op de agenda vermeld, kunnen slechts geldige besluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen in een vergadering waarin een/tweede van het aantal leden aanwezig is, zulks echter met uitzondering van besluiten zoals vermeld in artikel 13.
  4. Stemming over zaken geschiedt mondeling, over personen schriftelijk met gesloten of dichtgevouwen briefjes.
  5. Bij stemmingen over personen wordt de volstrekte meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen vereist.
    Is deze meerderheid bij de eerste stemming niet verkregen dan heeft een tweede vrije stemming plaats. Wanneer ook deze geen volstrekte meerderheid oplevert, wordt herstemming gehouden tussen het dubbeltal dat bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich heeft verenigd of hebben meer personen de meeste, doch evenveel stemmen verkregen tussen al deze personen en is hij die dan de meeste stemmen verkrijgt, de benoemde.
    Staken de stemmen bij deze laatste stemming dan beslist het lot.
  6. Bij staking van stemmen over een voorstel betreffende zaken is het voorstel verworpen.
  7. Blanco stemmen worden geacht niet te zijn uitgebracht.
  8. Indien minder dan het in deze statuten bepaalde aantal leden op een vergadering aanwezig of vertegenwoordigd is, om geldige besluiten te kunnen nemen, wordt een tweede vergadering gehouden binnen vier weken, doch niet eerder dan drie weken ná de eerste vergadering, in welke vergadering tot het voorgestelde kan worden besloten, ongeacht het aantal aanwezigen met een meerderheid zoals ter zake in deze statuten is bepaald.

Artikel 10

  1. De voorzitter van het bestuur leidt de vergaderingen. Bij zijn afwezigheid of ontstentenis zal een der andere bestuursleden als leider van de vergadering optreden.
  2. Van het ter algemene vergadering verhandelde worden door de secretaris of door een door de voorzitter aangewezen lid der vereniging notulen gehouden. De notulen worden op dezelfde dag of op de eerstvolgende algemene vergadering wel of niet gewijzigd vastgesteld en terstond daarna door de voorzitter en de secretaris casu quo hun plaatsvervangers ondertekend.

Artikel 11

  1. Binnen drie maanden na afloop van elk boekjaar, dat samenvalt met het kalenderjaar, wordt een algemene ledenvergadering (jaarvergadering( gehouden. Het bestuur is verplicht aan deze vergadering zijn jaarverslag uit te brengen en, onder overlegging van de nodige bescheiden, rekening en verantwoording te doen van zijn in het afgelopen verenigingsjaar gevoerd bestuur.
  2. Bij deze jaarvergadering benoemt de algemene vergadering een commissie van tenminste twee leden die geen deel uit mogen maken van het bestuur, welke commissie de rekening en verantwoording van het bestuur onderzoekt en van haar bevindingen verslag aan de vergadering uitbrengt.
  3. Het bestuur is verplicht ter jaarvergadering alle door de vergadering dan wel voormelde commissie, gewenste inlichtingen te verschaffen en desverlangd de kas en de waarden der vereniging te tonen en inzage te geven van de boeken en de bescheiden der vereniging.
  4. De last van voormelde commissie kan te allen tijde door de algemene vergadering worden herroepen, doch slechts door de benoeming van een andere commissie.

Artikel 12

  1. Voorts worden algemene vergaderingen gehouden zo dikwijls het bestuur zulks wenselijk oordeelt, dan wel wanneer tenminste tien stemgerechtigde leden van de vereniging een schriftelijk en met redenen omkleed verzoek daartoe bij het bestuur indienen. Het bestuur is alsdan verplicht binnen vier weken na ontvangst van dit verzoek een algemene vergadering bijeen te roepen terwijl bij gebreke hiervan de verzoekers bevoegd zijn zelf tot die bijeenroeping over te gaan.
  2. De algemene vergadering worden bijeen geroepen door het bestuur, met inachtneming van een termijn van veertien dagen, dag van oproeping en vergadering niet meegerekend. De bijeenroeping geschiedt schriftelijk aan de adressen vermeld in het ledenregister, ofwel per advertentie in een plaatselijk blad.

Artikel 13 Statutenwijziging en ontbinding

  1. Wijziging van de statuten, dan wel ontbinding van de vereniging kan slechts geschieden bij besluit van de algemene vergadering.
  2. Een besluit als bedoeld in lid 1 van dit artikel, kan slechts genomen worden, mits:
    a. De vergadering met een oproepingstermijn van tenminste een en twintig dagen speciaal hiertoe is bijeen geroepen;
    b. Op deze vergadering tenminste twee/derde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is, en het desbetreffende besluit wordt genomen met een meerderheid van tenminste twee/derde van het aantal uitgebrachte geldige stemmen;
    c. Bij de oproeping is gevoegd een afschrift van het betreffende voorstel, waarin de letterlijke tekst van dit voorstel is opgenomen.

Artikel 14

  1. Een besluit tot ontbinding wordt geacht tevens een besluit tot vereffening te zijn. Indien bij zodanig besluit te dien aanzien geen andere regelen zijn gesteld, geschiedt de vereffening door het bestuur.
  2. Een eventueel batig saldo zal worden aangewend voor door de algemene vergadering te bepalen zodanige doeleinden als meest met het doel van de vereniging zullen overeenstemmen.

Artikel 15 Huishoudelijk reglement

  1. De algemene vergadering kan een huishoudelijk reglement vaststellen.
  2. Het huishoudelijk reglement zal geen bepaling mogen bevatten die afwijken van, of in strijd zijn met de statuten of de bepalingen van de wet.